Isnin, 9 Februari 2009

Church of England Tarik Diri Dari Caterpillar


Pada 7 dan 8 Februari, Church of England menjelaskan mereka telah menarik balik pelaburan bernilai lebih £2.2 juta lewat tahun lepas.

Syarikat Caterpillar mendapat keuntungan apabila jentolak dan jentera berat keluarannya digunapakai Israel dalam operasi menceroboh, memusnah rumah dan bangunan, serta merampas tanah rakyat Palestin.

Kempen Perpaduan Palestin (PSC) mengalu-alukan keputusan ini. Setiausaha Agung PSC, Betty hunter berkata, "Ini merupakan mesej jelas dari Church of England yang mana mereka tidak mahu wang mereka ada hubungan dengan syarikat yang secara langsung atau tidak langsung menindas hak rakyat Palestin."

"Tindakan gereja tersebut menarik balik pelaburannya yang bernilai £2.2 juta juga menjadi tamparan kepada mereka yang menyatakan pelaburan yang beretika dan bermoral tidak mampu menjadi senjata menentang Israel."

"Saya gembira dengan keputusan Church of England dan berharap agar pertubuhan-pertubuhan lain yang masih melabur di Israel akan melihatnya dari segi moral dan menarik balik pelaburan mereka serta-merta."

(Sumber: Palestine Monitor)

Tiada ulasan:

Catat Ulasan