Isnin, 16 Februari 2009

Erdoğan: Keputusan Pilihan Raya Israel Akan Kelamkan Masa Depan Serantau

Rejab Taib Erdoğan, Perdana Menteri Turki

ANKARA – Perdana Menteri Turki, Rejab Taib Erdoğan menyatakan keprihatinan terhadap pilihan raya umum negara haram Israel yang menyaksikan kebangkitan parti politik pelampau berhaluan kanan (pro kezaliman - pen).

Dalam satu temubual yang disiarkan melalui televisyen pada hari Ahad, Erdoğan menyatakan keputusan pilihan raya itu akan membuatkan rantau tersebut ’kelam’.

Erdoğan, walau bagaimanapun, meminta agar kerajaan (haram) yang baru akan mengusahakan polisi baru terhadap Palestin yang akan menghentikan penindasan terhadap mereka. Tambah beliau, polisi penaklukan sebelum ini telah ternyata gagal.

Erdoğan menegaskan bahawa rakyat Palestin berhak untuk hidup dalam kebebasan, bukan penindasan, yang mana, tambah beliau, bertentangan dengan hak asasi manusia.

Pihak Kementerian Luar Turki telah memanggil Duta Israel, Gabby Levy pada hari Sabtu untuk menyatakan bantahan terhadap komentar yang dibuat oleh Avi Mizrahi, Komander Tentera Darat Israel, yang mengecam Turki dan Erdoğan.

Turki, sebelum itu, meminta Israel menjelaskan kenyataan Avi Mizrahi yang dilaporkan akhbar Israel, Haaretz. Avi Mizrahi dalam kenyataannya mempersoalkan polisi Turki terhadap bangsa Kurdi dan negara Cyprus, dan menyatakan hubungan dua hala kedua-dua negara itu kini terancam.

(Sumber: Palestine-Info)

Tiada ulasan:

Catat Ulasan