Selasa, 17 Februari 2009

Dr. Sami Abu Zuhri: Perang Belum Berhenti di Ghazzah

KUALA LUMPUR - Jurucakap Hamas, Dr. Sami Abu Zuhri, mendakwa peperangan di Ghazzah masih belum berhenti kerana saban hari dilaporkan berlakunya serangan dan pencerobohan tentera Israel, manakala pembangunan semula wilayah tersebut langsung belum dimulakan.

Beliau yang berkata demikian kepada Koresponden PIC di Kuala Lumpur, turut menyatakan kehadirannya di Malaysia adalah atas undangan Parti Islam Se-Malaysia (PAS).

Dr. Sami menerangkan, tujuan lawatannya adalah untuk mengumpulkan sokongan ke atas Palestin, untuk menerangkan kedudukan Hamas serta mendedahkan jenayah Israel semasa serangan ke atas Ghazzah.

Belaiu sempat mengadakan beberapa pertemuan rasmi dengan wakil-wakil rakyat, ahli-ahli Parlimen dan tokoh-tokoh masyarakat selama berada 5 hari di sini.

Anatara tokoh yang sempat ditemui beliau termasuklah Ketua Pembangkang, YB Datuk Seri Anwar Ibrahim untuk memaklumkan mengenai Perang Ghazzah dan perkembangan politik terkini (di rantau tersebut), serta usaha Hamas untuk mencapai perjanjian damai dengan pihak Israel.

Menurutnya, Anwar akan menggunakan rangkaian yang beliau ada untuk menerangkan kedudukan Hamas. Dr. Sami menyifatkan pertemuan dengan Anwar sebagai penting dan berjaya, dan menyatakan Anwar menyokong perjuangan rakyat Palestin.

Dr Sami Abu Zuhri turut mengambil bahagian dalam beberapa seminar dan perhimpunan untuk Palestin, selain sidang media dan temubual di stesen tv, akhbar dan majalah.

(Sumber: Palestine-info)

Tiada ulasan:

Catat Ulasan